bubblesjuli2020.reismee.nl

bubbles in juli2020! Deel 2

Het waait af en toe flink, een frisse noordenwind. Af en toe is het door die koude wind ’s-Avonds wat te fris om buiten te zitten.

We hebben Joyeuse bezocht, het oude centrum ligt op een heuvel. Het dorpje is klein, heeft smalle straatjes en karakteristieke huizen. Er liggen een paar winkeltjes en een restaurantje dat alleen open is tijdens de lunch en in de avond. Het kerkje heeft een hoge torenspits. Het is een eenvoudig kerkje, met nissen en zijaltaren. Het kerkje is gedeeltelijk gerestaureerd. Ivm corona waren er maar weinig zit/knielplaatsen beschikbaar. Van elke 5 plaatsen waren er maar 2 beschikbaar. Verder is er weinig te beleven. We hebben er een “ambachtelijk” gemaakt biologisch vanille ijsje gegeten. De prijs was ernaar.

De camping raakt steeds voller, de stacaravans lijken allemaal bezet en er komen nu snel meer kampeerders bij. Inmiddels zijn er ook meer Nederlanders en zelfs een paar Denen. Er zijn al opvallend veel Franse tieners.

We horen van Belgen en Denen dat zij, toen ze weer reizen mochten, hun annulering weer teruggedraaid hebben en onmiddellijk naar Frankrijk zijn gereisd toen dat weer mogelijk was.

Nu het drukker wordt op de camping is het ook ’s-Avonds drukker in het restaurant, zelfs op de dagen dat er geen muziek is.

De markt in Joyeuse was deze week ook heel wat drukker dan vorige week. Veel Belgen, dus veel mondkapjes bij de bezoekers.

Op de terugweg reed er weinig vakantieverkeer op de autoweg. Op weg naar onze overnachtingsplaats kwamen we door Givry, een klein oud plaatsje met een mooie toegangspoort, en kleine smalle straatjes. We hebben door het plaatsje gewandeld en ergens wat gedronken, daarna verder naar Chagny.

32 graden in Chagny, de camping slecht bezet. We hebben wat gegeten op het terras van het plaatselijke cafe-restaurant. Toen ik de ventilator in de camper wilde aanzetten in de hoop wat verkoeling te krijgen bleek ook dat ding niet meer te willen werken; rijp voor de vuilnisbak.

Na de overnachting in Chagny zijn we naar Luxemburg gereden. Ook daar de caming niet druk. De camping is erg afhankelijk van Nederlandse kampeerders. We hebben het enorme wikelcentrum in de buurt van de camping bezocht. Het was er best druk. Iedereen draagt in Luxemburg in winkels en openbare gelegenheden een mondmasker.

11 juli 2020:De nacht in Luxemburg was erg koud, maar de zon scheen al weer vroeg.

In Belgie is de mondmaskerplicht uitgebreid en dat was merkbaar. Bij een tankstation en in het wegrestaurant moest degene die geen mondmasker droeg er een kopen.

Mondmaskers zijn blijkbaar altijd voor hergebruik. Ze worden buiten weer opgevouwen en in de tas of broekzak gestopt, vaak hangen ze onder de kin, blijft de neus vrij en in Frankrijk passen ze ook hangend aan een oor of aan de richtingaanwijzer.

In Belgie een paar files richting zuiden; vandaag veel vakantieverkeer op de weg, Belgen en Nederlanders die op weg gaan naar hun vakantiebestemming.

Wij waren zonder files of vertraging vroeg in de middag thuis.

Godelive

Weer veilig thuis gekomen

Nellie

Fijn dat het zo goed verlopen is.

Ben

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn gekomen. Nu met Corona een bijzondere tijd. Vakantie en toerisme komen weer op gang, maar hoop dat iedereen toch wat terughoudendheid betracht. Voor je het weet zit alles straks weer in lockdown en daar wordt niemand vrolijk van. Klus ze de komende tijd. Bedankt voor jullie verslagen en foto's.